maanantai 9. marraskuuta 2015

Keinovalokokeiluja

Jos voisin täysin vapaasti valita, valokuvaisin aina vain luonnonvaloa käyttäen, sillä se on minusta kaunein valonmuoto. Koska saamme nauttia valoisasta ajasta vain pienen osan vuodesta ja tähän aikaan vuodesta myös pienen osan vuorokaudesta, ei auta muu kuin taipua realiteettien edessä ja miettiä vaihtoehtoisia valonlähteitä. Ensimmäistä erillistä salamaa odotellessa kokeiluun pääsi pari tavallista ja melko tehokasta taskulamppua sekä ei niin tehokas ledivalaisin: halpa ja heikkotehoinen mutta saapahan tarvittaessa kameran salamakenkään kiinni - edes muodon vuoksi. Näin jo sieluni silmin pimeydessä kauniisti loistavan viinipullon ja selvästi erottuvan Coca-Cola -tölkin, mutta aivan toivottuun lopputulokseen en ainakaan näin ensiyrittämällä ja kokeilussa olleilla välineillä päässyt. Jostakin täytyy kuitenkin aloittaa, jotta olisi seuraavalla kerralla viisaampi.

Todettakoon vielä valaistusolosuhteista sen verran, että asunto tosiaan pimennettiin kuvausten ajaksi, jotta on todellakin pimeää ja valonlähteiden vaikutus tulee paremmin esiin. ISO-arvot huitelivat kuvasta riippuen joko arvossa 6400 tai 12 800. Kohinaa oli selvästi etenkin isompaa arvoa käytettäessä, mutta positiivinen yllätys oli, kuinka tehokkaasti sitä sai kuitenkin jälkikäsittelyn yhteydessä vähennettyä.



En henkilökohtaisesti lainkaan pidä viineistä, mutta viinipullot ovat minusta kauniita ja jotenkin kuvauksellisia. Koska minulla ei ole erillistä salamaa vielä käytettävissäni eikä rungossani ole sellaista sisäänrakennettuna, kuvattavan kohteen valaiseminen piti hoitaa muilla keinoin. Erinäisten kokeilujen kautta sivulta tuleva taskulampun valo osoittautui tässä tapauksessa parhaaksi vaihtoehdoksi, mutta jotakin jäi vielä uupumaan: jos vain olisin saanut tumman pullon ääriviivat hivenen paremmin erottumaan taustastaan ja taustan hieman tasaisemmaksi, olisin päässyt lähemmäs tavoitettani.



Tässä on kuvausharjoitusteni viimeinen otos, josta tuli odotetusti myös mielestäni paras. Siinä valopöytää on käytetty ainoana valonlähteenä pimeässä huoneessa, ja valopöytä on sijoitettu viinipullon alle valaisemaan sitä alhaaltapäin. Valaistuksen puolesta tämä taisi olla ihan hyvä ratkaisu, sillä alhaalta tuleva valo saa pullon sisältöön eloa. (Tajusin vasta jälkeenpäin, että ajoittain liian kirkkaaksi osoittautunutta valopöydän valoa olisi voinut pehmentää esimerkiksi kopiopaperilla: valkoinen paperi olisi päästänyt kuitenkin valoa läpi ja värillisellä paperilla olisi voinut kokeilla, kuinka valon värin muuttaminen olisi vaikuttanut lopputulokseen.)



En tiedä, mikä siinä on, mutta nämä Coca-Cola -tölkit eivät vain minun silmissäni meinanneet millään toimia värillisinä versioina tummaa taustaa vasten, vaikka kuinka säädin sävyjä. Luultavasti suurin häiriötekijä kuvissa oli taskulampun valon ääriviivat, jotka värjäytyivät keltaisiksi - valkotasapainon säätämisyrityksistäni huolimatta. En aivan päässyt siihen lopputulokseen, jonka näin kirkkaana mielessäni, vaan valaisinvalintaa täytynee vielä hioa. Tämä kuva taisi kuitenkin olla lähinnä tavoitettani.



Uskokaa tai älkää, tämäkin kuva on otettu pimeässä huoneessa. Tölkin valaisemiseen käytettiin muistaakseni ledivalaisinta, mikä selittäisi myös valon luonnollisen värin. Tumma tausta sen sijaan tällä menetelmällä jää vain kaukaiseksi haaveeksi.


Salamalaitteet ja kattovalaisimet sisätiloissa lienevät yleisimmät keinovalonlähteet valokuvatessa. Minkälaisia kokemuksia teillä on keinovalon käytöstä? Oletteko testanneet jotakin erikoisempaa ja, jos olette, minkälainen oli lopputulos?

3 kommenttia:

  1. Viinipullon ääriviivat olisit saanut paremmin näkyviin jonkunlaisella takavalolla. Kannattaa (jos et ole niin jo tehnyt) katsoa erilaisia studio light setup-kuvia niin näkee vähän miten valaisu toimii. Vaikka ei pääsisikään studioon kokeilemaan niin näkee miten eri valot on aseteltu yms. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Janna, kommentista ja vinkistä! Viinipullokuvien idea lähti juuri studiokuvien innoittamana, mutta tuo mainitsemasi "studio light setup" voisi olla hakusana, jolla löytäisi ehkä myös välivaiheita erilaisten kuvien ottamiseksi eikä vain valmiita kuvia lopputuloksista. Valopöytää käytettiin pullon takanakin, mutta se oli selvästi aivan liian iso valonlähde - tai sitten se (tai miksei taskulamppukin) olisi pitänyt saada paljon kauemmas, mutta ikkuna ja seinät asettivat omat rajoituksensa... Myöhemmin uusi yritys ja toivon mukaan paremmalla onnella :)

      Poista
  2. Ooo, sain uusia ideoita tästä! Tosin toteutusta ei voi kokeilla kun korkeintaan jonkun surkean minitaskulampun kanssa, mutta ite tykkäänkin vähän sellasesta hämäryydestä. Valopöytää en omista.

    Käytänkin oikeastaan yksinomaan keinovaloa, minkä huomaa blogini kuvista. Aina se ei riitä ja käytän sisäänrakennettua salamaa paperipehmennyksellä (minä mitään softbokseja osaa enkä raaski ostaa minkään miniroinan kuvaamiseen): http://2.bp.blogspot.com/-62aQWfLYvTU/VaywOWoAKiI/AAAAAAAADAQ/32WRjzPoFt4/s1600/zkolkytkol%2B624.JPG . Jahka saan (niin ymmärsin) jalustan tuolle murikalle niin toivon myös kuvaavani enemmän ilman salamaa, se rajoittaa niin paljon ja käsivaralta tärähtää...

    Se voi jonkun mielestä kuulostaa aika typerältä (miksi?) kun sanon, että saan ihan kelpoja kuvia pelkillä pöytä- ja kattolampuilla, jotka ovat kaiken kukkuraksi keltaisia. Tuo yhd. rak. salama papereineen nimittäin aiheuttaa usein sen ettei mitään taustavaloja huomaakaan - lähinä ne auttavat kameraa ja itseäni sommittelussa ja kohteen näkemisessä. Ulos en pienoismalleineni aio mennä enkä ehdi/jaksa/viitsi kuvata päivällä koskaan, eikä täällä edes ole hyviä paikkoja tarpeeksi lähellä ikkunaa.
    Tajusin tässä kommenttia kirjoittaessani, että ehkä just se kameran oman salaman koko ja kohteen minimaalisuus tekevät tuloksista parempia kuin jos kuvaan samalla tekniikalla mitään isompaa; en saa mistään muusta oikeasti katseltavia kuvia... Menevät tummiksi tai ylivalottuneiksi, eikä salaman säädöistä ole apua.
    Ymmärrän kyllä tuon luonnonvalon tärkeyden, tykkään siitä itsekin paljon. Mutta harvoin voin käyttää sitä. Usein vaan saa joka paikasta sellaisen mielikuvan, että salama ja keinovalo ovat ainoastaan jotain amatöörien valonlähteitä joita ei saa kukaan "kunnon kuvaaja" käyttää, mutta kahtoopa noita siun kuvia - miusta niissä ei ole mitään "keinotekoista" tai "teennäistä" tuon valon kanssa, esim. valopöytä on aika nerokas idea ja tuo valopläntillä oleva tölkki näyttää olevan parrasvaloissa. :D Todella tunnelmallisia ne on. Joskus on vaan hyvä kun valo ei laskeudu kuin pihalla tai joka puolelle/suuntaan. Studiokamojen ei tarvitse maksaa tolkuttomasti eikä olla varta vasten hommaan tehtyjä.

    Mutta joo, noita taskulamppujuttuja pitää kokeilla! Omistan yhden pienen ja myös kännykässä on minivalo, kummatkin kylmän valkoisia. Mitä lie sotkua niilläkin saa aikaiseksi... ;)
    (En näköjään vieläkään osaa kirjoittaa lyhyempiä kommentteja... Mutta kuvaamisesta voisinkin höpöttää loputtomiin.)

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...