perjantai 5. kesäkuuta 2015

Mitä 4H-yrityksen kulisseissa tapahtuu?

Kuten oikean yrityksen, myös 4H-yrityksen kulisseissa tapahtuu koko ajan, vaikka mitään ei näkyisikään välttämättä ulospäin. Viime aikoina on ollut paljon pohdittavaa etenkin Mediatuotanto Suvililjan toiminnan tehostamisessa ja markkinoinnin laajentamisessa: yrityksen tehtävä on tuottaa voittoa, mutta ensin on saatava tuotteiden ja palveluiden tuottaminen käyntiin sekä löydettävä maksavat asiakkaat. Miten sitten yritystoimintaa saa tehostettua niin, että maksavien asiakkaiden palveleminen sujuisi entistä paremmin? Tähän lienee monta vastausta, joita tässä postauksessakin ruoditaan.

Jokin aika sitten Mediatuotanto Suvililjalle hankittiin viralliset käyntikortit, joita kyllä kehtaa jakaa tapahtumissa kuvia kysyttäessä

Markkinointi Internetissä on helppo ja usein myös kustannustehokas tapa mainostaa yrityksensä palveluja. Olen jo pitkään ajatellut, kuinka helppoa olisi mainostaa valokuvia esimerkiksi Facebookissa (FB), jos voisi käydä jollakin tavalla ilmaisemassa tapahtuman FB-sivuilla olleensa kuvaamassa. Facebook-vastaisuuteni on kuitenkin hidastanut tätä markkinointikeinon hyödyntämistä, mutta pitkän pohdinnan jälkeen päätin luoda yritykselleni FB-sivun ja kokeilla, onko Facebookista 4H-yrityksen mainoskanavana mihinkään: kaiken järjen mukaan pitäisi olla, mutta kesän aikanahan se sitten nähdään. Olen ollut Facebookissa viimeksi vuosia sitten, joten alku on hyvin hankalaa ja välillä tuntuu, että olen siitä ja sen toiminnoista aivan pihalla. Toivon mukaan hiljaa hyvä tulee, eikä Roomaakaan rakennettu yhdessä yössä. Mediatuotanto Suvililjaa voi nyt siis seurata ja tykätä myös Facebookissa! Sinistä Facebookin kuvaketta klikkaamalla pääsee yrityksen omalle FB-sivulle. Suunnitelmissa olisi myöskin hankkia yritykselle Twitter- ja Instagram-tilit sekä oma YouTube-kanava. Myös Tumblria olisi mielenkiintoista kokeilla, jos se vain vaikuttaa tarkemman perehtymisen jälkeen hyödylliseltä markkinointitarkoitukseen tai olisi muulla tavoin hyvä lisä 4H-yrityksen some-näkyvyyteen.

   

Markkinoinnin lisäksi päänvaivaa on tuottanut tuottamaton työ. Kuten jo aiemmin totesin, yrityksen tehtävä on tuottaa voittoa: Eihän ilman voittoa yritys pysty maksamaan työntekijöilleen palkkaa tekemästään työstä, investoimaan uusiin, parempiin laitteisiin tai vaikkapa laajentamaan toimintaansa. Jos rahaa ei saada yrityksen kassaan, edessä on konkurssi. Tätä taustaa vasten myös tuottamattomat asiakkaat ovat epätoivottuja yrityksen näkökulmasta. Alkuun on hyvä katsoa myös tällaisia asiakkaita - jos heitä nyt asiakkaiksi ylipäätään voi kutsua - suopeasti, sillä yrityksen toiminta täytyy saada näkyväksi ja tutuksi kohderyhmälle. Siinä vaiheessa, kun näiden tuottamattomien "asiakkaiden" palveleminen alkaa kuitenkin häiritä merkittävästi maksavien asiakkaiden palvelemista, lienee syytä kiristää otetta ja tiukentaa suhtautumista. Yllättävän nopeasti potentiaalisista asiakkaista huomaa, ketkä edes harkitsevat esimerkiksi Mediatuotanto Suvililjan kilpailuissa otettujen valokuvien ostamista ja ketkä kilpailuista toiseen haluavat kyllä nähdä kuvia mutta eivät ole valmiita tukemaan toimintaa ostamalla yhden yhtäkään kuvaa. Ja kyllä, sen yhdenkin kuvan ostaminen lämmittää varmasti 4H-yrittäjän tai valokuvaajan mieltä ja osoittaa, että asiakas arvostaa valokuvien eteen tehtyä työtä. Edes sen yhden kuvan ostaminen kertoo myös yrittäjälle, että kyseisestä asiakkaasta kannattaa jatkossakin ottaa kuvia. Mediatuotanto Suvililjan markkinointi on harkitusti ja selvästi erotettu tuotteiden ja palvelujen myymisestä, ja näin ollen yrityksellä ei ole tarvetta jakaa edes vesileimallisia valokuvia ilmaiseksi mainostarkoituksessa. Myöskään lähinnä ammattitason kuvauskalustoon ei ole investoitu sen vuoksi, että tuottamattomat asiakkaat saavat katsella tuhansien eurojen arvoisilla välineillä otettuja kuvia itsestään ilmaiseksi. Kalustoon on investoitu nimenomaan sen takia, että maksavat asiakkaat saisivat ostaa entistä laadukkaampia kuvia. Koska investointi - etenkin näin etukäteen tehtynä - tarkoittaa yritykselle vähintäänkin lyhyellä tähtäimellä suurta miinusmerkkistä kuluerää, täytyy tämä vaje jollain tavalla saada katettua ja ainut keino tähän on saada tuotteita ja palveluja myytyä. Jotta palveluajat valokuvien läpikäynnissä ja etenkin jälkikäsittelyssä eivät venyisi kohtuuttomasti ja jotta tuottamattomien asiakkaiden aiheuttama rasitus yritystoiminnalle (kyllä, Back on Trackin tuotteista huolimatta kuvankäsittelijää kolottaa niin vietävästi ja jollain ne BOT:n tuotteetkin pitää kustantaa) ei kasvaisi kohtuuttoman suureksi, olen päättänyt minäkin ottaa käyttöön joko etukäteismaksut tai kokeilla jotakin muuta tapaa karsia jyvät akanoista, mitä tulee asiakkaiden maksuhalukkuuteen. Etukäteismaksuilla tarkoitan sitä, että asiakkaan täytyy maksaa jokin pieni summa saadakseen edes näytille valokuvia kilpailusuorituksestaan: ostopakkoa ei tietenkään ole, mutta myöskään 4H-yrittäjän tai valokuvaajan ei tarvitse työskennellä kymmeniä tunteja täysin ilman palkkaa. Jos asiakas sitten olisikin halukas ostamaan kuvia, hänen valitsemiensa kuvien loppusummasta voidaan vähentää etukäteismaksun osuus - reilua, eikö?


Huomisaamuna retkisaattue suuntaa kulkunsa kohti Laakson ratsastusstadionia ja harjoitusestekilpailuja. Tuottamattomaan työhön kohdistuvan vastaiskun kehittelyllä alkaa siis olla jo varsin kiire. Ei auta kuin tarttua tuumasta toimeen!

Minkälaisia haasteita teillä on ollut markkinoinnin tai tehdyn työn tuottavuuden suhteen?

4 kommenttia:

  1. Oletko kirjoittanut tästä 4H-yritys aiheesta tänne enemmänkin? (valitettavasti en nyt ehdi etsimään löytyykö aiheesta postauksia blogistasi, postauksen "Oletko vailla (kesä)työtä?" löysin kyllä tosta sivupalkista juuri)

    Kiinnostaisi kauanko olet ollut 4H yrittäjänä ja oletko saanut parannettua myyntiäsi matkan varrella :) Lisäksi jos vain ei ole mikään suuri salaisuus montako kuvaa/monen ratsukon olet myynyt per kisa tai luokka tyylisesti keskimäärin olisi kiva tietää. + myytkö kuvia myös virtuaaliharrastajille vai vain hevosten omistajille?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Iina, kommentista! :)

      Olen kirjoittanut 4H-yrityksestä jonkin verran. Oikeastaan valokuvauksen lisäksi blogin nykyisenä ideana on myöskin avata yritysmaailmaa ja yrittämistä juuri 4H-yrityksen ja -yrittäjän näkökulmasta. Kaikki tunnisteet eivät näköjään olekaan näkyvillä oikean reunan tunnistelootassa, joten tässä vielä linkit eri tunnisteilla varustettuihin, 4H-yritystä koskeviin postauksiin:

      4H-yritys
      4H-Yrityskurssi
      4H
      yrittäminen

      Myös uutisissa niin radion kuin televisionkin puolella haastateltiin eilen 4H-yrittäjiä ja heitä ohjaavia 4H:n työntekijöitä, niin että Yle Areenasta ja Katsomosta pitäisi löytyä hakusanalla "4H" aivan tuoretta materiaalia :)

      Olen ollut 4H-yrittäjänä vasta muutaman kuukauden, vaikka valokuvien myyminen on kyllä tuttua useammankin vuoden ajalta. Vaikka 4H-yrittäjyyttä on vasta näin lyhyt aika takana, voin ilokseni todeta, että 4H-yrityksen myötä myynti on parantunut huimasti (tosin väitän myös, että harmaa Canonin putki ja täyskenno ovat vähintäänkin osasyyllisiä kuvamyynnin kasvuun): aiemmat kuvamyyntini kun ovat olleet 4H-aikaan verrattuna aivan minimaalisia ja harrastelijamaista räpellystä, vaikka vieläkin olisi tietysti ammattimaisuudessa opittavaa ja parannettavaa :) Tässä vaiheessa on vaikea sanoa, kuinka monta kuvaa tai kuinka monen ratsukon kuvat on saatu myytyä per kilpailu, sillä 4H-yrittäjänä olen käynyt kuvaamassa vasta kahdet ratsastuskilpailut ja niidenkin kuvien osalta kaupat ovat vielä monen kanssa kesken. Näillä näkymin näiden kahden ensimmäisen kilpailun kuvamyynnin välillä on kuitenkin hyvin radikaali ero: siinä, missä ensimmäisissä kilpailuissa sain kuvia myytyä lähes saman verran kuin aiempina vuosina (ennen 4H-yritystä) yhteensä, näyttää siltä, että toisissa kilpailuissa myynti jää vain korkeintaan neljäsosaan tai viidesosaan edellisestä. Näin pienellä otannalla vaikuttaisi siis siltä, että sillä on suuri merkitys, ketä sattuu olemaan kilpailemassa, vaikka kyseessä olisi saman lajin kilpailut fyysisesti samassa paikassa. 4H-yrittäjänä olen myynyt kuvia vain hevosten omistajille ja ratsastajille.

      Poista
    2. Ah, paljon luettavaa. Ehdin jo kommentin laitettuani selata lähiseudun 4H-järjestöt ja heidän kurssitarjonnat mutta eipä näin kesällä oikein mitään ollut tarjolla... :D Katsellaan josko sitä itsekkin innostuisi homman viemään noin "pitkälle" tästä harrastajaräpellyksestä ;D

      Poista
    3. Ehdottomasti kannattaa kokeilla 4H-yrittämistä, jos vähänkin kiinnostaa. Tässä oppii paljon uutta ja tämä on antoisaa. Paljon tämä ottaa ja aikaa saa kulutettua ihan niin paljon kuin suinkin pystyy käyttämään (ja enemmänkin ottaisi), mutta paljon myöskin antaa ja tuo uutta perspektiiviä asioihin :)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...